I fokus

Det är vår adaption av AI som är nyckeln

Att AI-utvecklingen gått snabbt framåt är knappast en nyhet idag. På bara något år har våra arbetssätt förändrats i grunden. Runt om på kontor i Sverige har verktyg som ChatGPT och Copilot blivit en naturlig del av arbetsvardagen för att sammanfatta möten, workshops, göra research, skriva kod. Möjligheterna är oändliga med vår nya ständigt vakna och positiva ”kollega”.

”Det är det är som är Human tippning Point, när vi tycker att AI-genererade saker börjar bli människolikt i kognitiv förmåga – då börjar vi också att lita på AI och använda det så det omformar våra arbetssätt”, berättade William Smedberg, AI Portfolio Manager på Sandvik.

På Sandvik med drygt 40 000 anställda har de kommit långt i adaptionen av AI och ser ett stort värdeskapande att det är implementerat i deras processer.

”Vi startade AI-resan för fem år sedan och under den tiden har AI blivit bättre, men vi har också blivit bättre på att jobba med AI”, sade William.

Under vår Hållbarhets – och Exportnätverksträff delade William med sig av intressanta exempel på hur Sandvik använder generativ AI på sina jättelika maskiner och vad en organisation bör tänka på i implementeringen av en AI strategi.

Struktur i starten gav fart framåt

Andreas Lundberg, Commercial Manager på Great Earth visade praktiska exempel på hur de i sin organisation vald att använda AI för både tidsbesparing och kostnadsbesparing. Trots en ganska liten organisation har de lyckats skala upp användandet av AI.

”Vi tog hjälp i början för att skapa struktur i arbetet och började med att skriva prompter för att testa oss fram. Vår slutsats har hela tiden varit densamma: det är bara fantasin som sätter gränser,” berättade Andreas.

Tack till alla deltagare i vårt Hållbarhets- och Exportnätverk som så generöst delade med sig av sin AI-erfarenhet, och tipsade varandra om praktiska användningsområden.

Vill du vara med i något av våra nätverk? Läs mer här >>