ATA Carnet

Handelskammarens ATA Carnet (Admission Temporaire/Temporary Admission) är en förenklad tullhandling. Det fungerar som ett varupass vid temporär införsel av varor så som utställningsmaterial, yrkesutrustning och varuprover till ett stort antal länder utanför EU.

Med ATA Carnet slipper du erlägga deposition för tull och avgifter i importlandet och du behöver inte trängas med det normala godsflödet. En förutsättning för att du ska kunna använda en ATA Carnet är att allt gods återinförs till Sverige i oförändrat skick.

Hur ansöker jag om en ATA Carnet? 

Ansökan är enkel och den gör du digitalt via portalen TradePort. 

Har du inget konto sedan tidigare? 

Klicka här så tar vi dig vidare till ansökan

  • Skapa konto genom att fylla i alla fält
    Ett verifieringsmail skickas till angiven mailadress (kolla skräppost)
  • Verifiera mailadressen genom att klicka på länken
  • Logga in på TradePort och klicka på ”ATA Carnets” i menyfältet
  • Fyll i mailadress för firmatecknare dit GetAccept-avtalet skickas till för signering
  • Efter att firmatecknare signerat avtalet kan ni ansöka om ATA-carnet!

Frågor och svar om ATA Carnet

För frågor och mer information

Kontakta oss om du har några frågor eller om du som medlemsföretag behöver rådgivning. 

Emil Lindström

Internationell handel
Telefon: +46(0) 26-66 20 80
Skicka e-post