Nu lämnar vi Almedalen

Vi lämnar nu Gotland efter några intensiva och inspirerande dagar under Almedalsveckan.

Stort tack till alla som bidragit till givande samtal, nya perspektiv och värdefulla möten. Almedalen är en unik plats där näringsliv, politik och samhälle möts för att diskutera Sveriges framtid – och där olika perspektiv får utmana och utveckla varandra.

Vi tar med oss tre tydliga spaningar hem:

  • Den första är att de stora frågorna består. Kompetensförsörjning, energiförsörjning och infrastruktur dominerar fortfarande agendan. Det är frågor som är avgörande för svensk konkurrenskraft, men det är knappast kunskap om problemen som saknas. Vi vet ganska väl vad som behöver göras. Det märks en otålighet nu. Få efterfrågar fler analyser, det efterfrågas beslut och genomförande.

  • Den andra är att beredskap inte längre är en fråga vid sidan av näringslivets utveckling. Ett robust samhälle har blivit en grundförutsättning för investeringar, företagande och tillväxt. Totalförsvar och konkurrenskraft hör i dag ihop på ett sätt som för bara några år sedan hade varit svårt att föreställa sig.

  • Den tredje handlar om AI. Tekniken kommer att förändra hur vi arbetar, analyserar och fattar beslut. Men den kommer inte att lösa de utmaningar som uppstår mellan människor, organisationer och olika ansvarsområden.

Kanske är det just där nästa steg börjar. Inte med fler samtal om energi, kompetens eller infrastruktur var för sig, utan med en större förmåga att se hur de hänger ihop – och att tillsammans gå från samsyn till genomförande.

Fler nyheter

Nu lämnar vi Almedalen

Tillväxt börjar med konkurrenskraft och internationell handel

Näringsliv och samhällsaktörer i gemensamt samtal om motståndskraft och samverkan

Satsningarna som växer Mellansverige