I fokus

Möt Åsa – en av ledarna för vårt affärsutvecklingsprogram

Hej Åsa Sund, till vardags arbetar du på hållbarhetsbyrån Greengoat men du är också ledare för vårt affärsutvecklingsprogram Fördel Hållbarhet. Vad är det för fördel med hållbarhet?

Genom att integrera hållbarhet i affärsstrategin stärker företaget sin konkurrenskraft, differentierar sig från konkurrenter och blir bättre rustat för att möta både kunders och leverantörers krav.

Vilka vänder sig programmet till?

Jag tycker inte att det handlar om vilken titel man har i en organisation utan snarare om hur organisationen är strukturerad. Deltagarna kommer från olika branscher och roller, såsom ekonomichefer, vd:ar, HR-specialister, hållbarhetsansvariga och platschefer. Upplägget på programmet gör att deltagarna närmar sig frågorna och får inspiration av varandra.

Hur ska företagen navigera inom hållbarhetsområdet, vad är lagkrav och vad är en smart strategi?

Nu är rätt kunskap viktigare än någonsin. Det är väldigt osäker vad som kommer gälla när det kommer till lagstiftning med tanke på Omnibusförslaget som EU-kommissionen släppte i januari och alla företag måste hitta sin egen väg och fatta medvetna beslut kring hållbarhetsarbetet. I Fördel Hållbarhet utforskar vi olika strategiska vägval organisationer kan göra, hur arbetet kan struktureras och hur rapporteringen genomförs på ett effektivt sätt. Tillsammans identifierar vi drivkrafter och argument, så att företagen inte bara följer lagkraven – utan själva tar kontroll och styr utvecklingen åt en mer hållbar och lönsam framtid.

Vad säger du till dem som tycker att hållbarhetsarbete bara är ett slöseri med tid och resurser?

Det blir allt ovanligare att vi möter företag och ledningsgrupper med den inställningen. Men som med så mycket annat handlar det i grunden om synsätt. Våra incitament för att satsa på hållbarhet spelar en avgörande roll – vare sig det gäller lagkrav, kundförväntningar, ägarnas ambitioner eller insikten om att det faktiskt ger en betydande konkurrensfördel. Att sätta rätt målbild och ambitionsnivå med utgångspunkt  utifrån sitt incitament, är det de flesta företagen idag inser är den vägen framåt för att fortsatt vara relevanta.

Nästa omgång av Fördel Hållbarhet startar i september. Deltagarna träffas vid två tillfällen lunch till lunch på vackra Högbo Brukshotell.

Vill du vara med? Läs mer och anmäl dig till de begränsade platserna.