Trafikverkets förslag till nationell plan är ett hårt slag mot både Dalarna och Gävleborg. Ostkustbanans dubbelspår stoppas i praktiken, Gävle–Kringlan skärs ner och viktiga satsningar i Dalarna skjuts på framtiden. Näringslivet varnar nu för allvarliga konsekvenser för Sveriges konkurrenskraft.
”Trafikverket missar helheten. Att i praktiken stoppa dubbelspåret på Ostkustbanan är inte bara ett slag mot Gävleborg – det är ett slag mot hela transportkedjan från norra Sverige till Europa. Här passerar stål, skog, energi och innovationer som förser världen med svenska exportvaror. När Sveriges längsta flaskhals lämnas orörd får vi fortsätta leva med förseningar, långa restider, högre kostnader och förlorade affärer – ett dråpslag mot företag i vår region och mot landets konkurrenskraft”, säger Roza Güclü Hedin, näringspolitisk chef på Mellansvenska Handelskammaren.
Nedskärningarna på Gävle–Kringlan gör skadan ännu större. Gävle är ett nationellt nav där Ostkustbanan, Norra stambanan, Bergslagsbanan och länken till Gävle hamn möts. Om navet inte fungerar, fungerar inte heller transportkedjan – från norra Sverige, genom Mellansverige och vidare mot Mälardalen och Europa. När Gävle bromsas hålls även Bergslagsbanan och Dalabanan tillbaka. Dessa stråk förtjänar investeringar som kortar restider och ökar kapaciteten
Dalarna lämnas på vänt. Dalabanan och E45 får bara punktinsatser eller skjuts på framtiden. Resultatet är fortsatt långa restider, bristande kapacitet och ett transportsystem som inte möter vare sig industrins eller resenärernas behov. Regionen halkar efter medan omvärlden springer förbi”.
Trafikverket räknar ören – men Sverige riskerar att förlora miljarder. Att vänta med investeringar blir alltid dyrare. Den verkliga notan betalas av företagen, resenärerna och skattebetalarna i form av förseningar, förlorade affärer och uteblivna jobb.
Vi representerar en bredd av företag – från basindustri och energi till logistik och besöksnäring – som alla är beroende av att infrastrukturen fungerar. När denna kapacitet uteblir riskerar Sverige att förlora investeringar, jobb och konkurrenskraft i en tid då omvärlden springer före.
Detta är Trafikverkets förslag. Nu måste regeringen ta ansvar och i vår återkomma med positiva besked som säkrar både Ostkustbanan, navet i Gävle och satsningar i Dalarna. För när vår region bromsas – då bromsas hela landet.