I fokus

Hållbarhetsfrågor är affärsstrategi och måste integreras i företagets övergripande plan

Hållbarhetsarbetet får inte betraktas som en pseudodiskussion. Det konstaterades samstämmigt av deltagarna på hållbarhets – och exportnätverksträffen som genomfördes under torsdagen i Hofors.

I en värld fylld av brus och osäkerhet är det lätt att tappa fokus, men det är just då som en tydlig strategi blir avgörande. Karin Wessman, hållbarhetschef på EKN (Exportkreditnämnden), betonade detta i sitt inledningstal och avslutade dagen med hoppfulla ord:

”Allt börjar med oss och vår förmåga och vilja att förändra, det blir spännande att se vad ni allihop gör när ni kommer tillbaka till jobbet.”

Hållbarhet – en gemensam nämnare oavsett bransch

Under ett panelsamtal presenterade fyra representanter från vitt skilda branscher sina perspektiv på hållbarhetsstrategier kopplade till affären. Maria Rylander från Valbo Trä, Maria Engvall från Danske Bank, Rickard Säfström från CGI och Cecilia Fritzon Gårdnäs från IKEA delade sina insikter.

Även om olikheterna mellan företagen var tydlig fanns en samsyn i att hållbarhet är en överlevnadsfråga för deras verksamheter och att det är ett misstag att hantera hållbarhet som isolerade frågor snarare än att se det som en helhet. Det bör finnas en enhetlig målsättning som sträcker sig genom hela värdekedjan.

Vill du också bli medlem i något av våra nätverk?

Läs mer om Exportnätverket här och om Hållbarhetsnätverket här