” Vi har gjort aktiva val för att se till att fabriken är en del av stan och då vill vi ju vara med att påverka och bidra positivt”
Orden är Andreas Wendels, fabrikschef på JDE/Gevalia – ett av Nordens största kafferosterier. Gevalia grundades som varumärke redan 1920 och var även de som var med och grundade Mellansvenska Handelskammaren. Nu är cirkeln sluten då JDE/Gevalia valt att åter bli medlemmar.
“Gevalia är en av våra grundare och att de kommer tillbaka som medlemmar idag ger en otrolig stolthet till arbetet vi gör. Sedan tycker jag att Gevalia är lite av ett flaggskepp, ett varumärke för regionen. Vi har ju många stora och starka industrier men Gevalia har en tradition av att ha verkat här över lång tid, säger Sebastian Zettergren”, Regionchef Mellansvenska Handelskammaren Gävleborg.
Varje dag produceras och hanteras stora mängder kaffe i rosteriet vid Fiskemagasinen på Alderholmen i centrala Gävle. Andreas Wendel började som fabrikschef för två och ett halvt år sedan och har sedan dess tillsammans med sin personal arbetat hårt med hållbarhetsfrågan.
“Vi använder oss idag utav grön energi såsom vattenkraft och BioPropan, men även fjärrkyla & fjärrvärme ifrån Gävle Energi. Utöver detta har vi bättre optimerade förpackningar. Att ”gå grönt” har faktiskt varit en konkurrensfördel för oss och hjälpt oss att säkra en hållbar produktion och infria kunder och konsumenters högt ställda krav,” säger Andreas Wendel.
Kaffeprovning är en konst som kräver en tränad näsa
Varför har då Gevalia valt att gå med som medlemmar i Mellansvenska Handelskammaren igen?
“Vi har gjort aktiva val för att se till att fabriken är en del av stan och då vill vi ju vara med att påverka och bidra positivt. Det är ett jättebra nätverk och forum för att lyfta frågor men även för att få stöttning och hjälp. Vi kommer att fortsätta arbetet kring hållbarhets initiativ och logistikfrågan för att få hit varor på enklast och kostnadseffektivast sätt men också för att stötta vår export till andra länder. Vi vill också lyfta Gevalia och Gävle som varumärke för att attrahera talanger att flytta hit som framtida teammedlemmar och medarbetare”, säger Andreas Wendel.